Ulike bilder av influencere

Hvad er en influencer?

Begrebet influencer er noget vi har stiftet bekendtskab med i dagens digitale samfund, men hvad vil det egentlig sige at være influencer Kan nogen være influencer Hvornår betragtes man som influencer Og hvorfor er vi så interesserede i at lytte til influencers Det er det vi kommer til at dække i dette blogindlæg.egget.

Der er ingen klare retningslinjer for, hvor grænsen går, hvornår man kan kalde sig en influencer, men som ordet antyder, refererer begrebet til en, der har indflydelse, altså indflydelse på andre mennesker. I dag bruges begrebet primært om dem, der påvirker via digitale platforme, hvad enten det er Instagram, TikTok, Twitter, Youtube eller andet. Influencers ses ofte som eksperter på et område, eller de er nogen, der har stærke relationer til deres følgere, som får dem til at stole på de anbefalinger, tips og meninger, som influenceren skal komme med.ed. 

Før fik vi ofte tips og anbefalinger fra venner og familie om, hvilket tøj der var pænt, hvilke sko der var bedst, hvilket flyselskab der var mest pålideligt. Nu tyr vi ofte til sociale medier for at se, hvad dem vi følger, stoler på og måske endda ser op til at anbefale der. Hvilket kamera bruger din yndlingsfotograf på instagram Hvilket flyselskab foretrækker dine yndlingsrejseblogs Hvilke sneakers bruger din yndlingsatlet? eller hvilket flyselskab skal vi vælge. Det sparer os ofte tid og giver os mulighed for at opdage nye mærker, som vi måske ellers ikke havde kendt til.m. 

At være influencer kan også være et fuldtidsjob. De, der har særlig god indflydelse, kan godt betales for at dele produkter, tjenester eller budskaber med deres konsekvenser. Der er mange måder at blive betalt for dette, men normalt er dette via en fast pris pr. opslag/video/historie, eller ved at bruge et affiliate link eller rabatkode, der giver influenceren en vis sum penge for hvert salg, hvor denne kode/ link bruges. Vi hos Famme opererer med affiliate links/koder som betalingsmetode. Det kan du læse mere om i vores influencer-vilkårher.

Der er flere kategorier af influencers:

Nano Influencer: mindre end 1000 følgere

Micro Influencer: 1000-100.000 følgere

Makro Influencer: 100.000 - 1.000.000 følgere

Mega Influencer: 1.000.000+ følgere

Alle disse kategorier har deres fordele og ulemper. Det er meget sandsynligt, at du, der læser dette, tilhører enten nano- eller micro influencer-segmentet. En micro/nano influencer har færre følgere end de to andre kategorier, men disse følgere er ofte mere loyale og dedikerede, hvilket er en meget vigtig komponent, hvis du vil have indflydelse på sociale medier.

Influencers er generelt en meget værdifuld ressource for de virksomheder, de arbejder med, da de både laver billed-, tekst- og videoindhold til reklamemateriale og lægger dette reklamemateriale ud på en unik platform, som de selv har bygget. Dette har gjort influencer marketing til en meget populær markedsføringsform blandt både store og små virksomheder, og indtil videre er denne tendens kun voksende.

 

Læs også:Sådan tager du bedre billeder til Instagram

Sådan laver du hjul på Instagram

Tilbage til blog