Ulike bilder av influencere

Hvad er en influencer?

Hvad er en influencer?

Begrebet influencer er noget, vi er blevet godt bekendt med i dagens digitale samfund, men hvad betyder det egentlig at være en indflydelsesrige Kan nogen være en indflydelsesrige Hvornår er man anset en indflydelsesrige Og hvorfor er vi så interesseret i at lytte til indflydelsesrige Det er, hvad vi vil dække i dette blogindlæg.egget.

 

Der er ingen klare retningslinjer for, hvor grænsen går, når man kan kalde sig en influencer, men som ordet antyder, refererer udtrykket til en, der har indflydelse, altså en indflydelse på andre mennesker. I dag bruges udtrykket hovedsageligt om dem, der påvirker via digitale platforme, uanset om det er Instagram, TikTok, Twitter, Youtube eller noget andet. Influencere ses ofte som eksperter på et område, eller de er en person, der har stærke relationer til deres følgere, der får dem til at stole på de anbefalinger, tips og meninger, som influenceren skal komme med.ed. 

 

Før fik vi ofte tips og anbefalinger fra venner og familie om, hvilket tøj der var lækkert, hvilke sko der var bedst, hvilket flyselskab der var mest pålideligt. Nu tyer vi ofte til sociale medier for at se, hvad vi følger, stoler på og måske endda ser op til at anbefale der. Hvilket kamera gør din foretrukne fotograf brug på instagram Hvilket flyselskab foretrækker dine foretrukne rejse blogs Hvilke sneakers gøre din favorit atlet brug? Eller hvilket flyselskab vi skal vælge. Det sparer os ofte tid og giver os mulighed for at opdage nye mærker, som vi måske ellers ikke havde kendt til.m. 

 

At være influencer kan også være et fuldtidsjob. Dem, der har særlig god indflydelse, kan godt betale sig for at dele produkter, tjenester eller beskeder med deres følgere. Der er mange måder at få betalt for dette, men normalt er dette via en fast pris pr. Indlæg / video / historie, eller ved at bruge et tilknyttet link eller rabatkode, der giver influenceren et bestemt beløb for hvert salg, hvor denne kode / link er brugt. Vi hos Famme opererer med tilknyttede links / koder som betalingsmetode. Du kan læse mere om dette i vores influencer -vilkårher.


Der er flere kategorier af påvirkere:

Nano Influencer: mindre end 1000 følgere

Micro Influencer: 1000-100.000 følgere

Makroinfluencer: 100.000 - 1.000.000 følgere

Mega Influencer: 1.000.000+ følgere

Alle disse kategorier har deres fordele og ulemper. Det er meget sandsynligt, at du, der læser dette, tilhører enten nano- eller mikroinfluencer -segmentet. En mikro / nano -influencer har færre følgere end de to andre kategorier, men disse følgere er ofte mere loyale og dedikerede, hvilket er en meget vigtig komponent, hvis du vil have indflydelse på sociale medier.

Influencers er generelt en meget værdifuld ressource for de virksomheder, de arbejder med, da de både skaber image, tekst og videoindhold til reklamemateriale og sender dette reklamemateriale til en unik platform, som de selv har bygget. Dette har gjort influencer marketing til en meget populær markedsføringsform blandt både store og små virksomheder, og denne tendens vokser kun.